//
هم‌اکنون می‌خوانید...
وبلاگ

گفتگو با بهروز جاوید تهرانی: در ایران بیش از هزار زندانی سیاسی وجود دارد

«مصاحبه مریم تقی نژاد با بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی وقایع کوی دانشگاه»

نشریه به شما خوش آمد می‌گوید و از اینکه درمصاحبه شرکت کردید خوشحالیم، قبل از شروع دوست داریم که خودتان را معرفی کرده و مختصری از بیوگرافی خودتان را برای خوانندگان نشریه ما بیان کنید.
جا دارد در ابتدا من هم از زحماتی که شما عزیزان در این راه متحمل می‌شوید تشکر کنم و امیدوارم هرچه زود‌تر نتیجه ملموس زحماتتان را شاهد باشیم.
من بهروز جاوید تهرانی هستم وشاید بتوان گفت بیشتر بر سر قضیه قیام دانشجویی کوی دانشگاه ۱۳۷۸ من را می‌شناسند. به نوعی این اولین بازداشت جدی من بود. قبل از آن در ۴ خرداد‌‌ همان سال ۷۸ در برنامه سخنرانی در پارک لاله یک بازداشت چند ساعته داشتم. من وقتی در وقایع کوی دانشگاه بازداشت شدم، ۴ سال را در زندان سپری کردم و سپس آزاد شدم. ولی دوباره بعد از مدت قریب ۱ سال دوباره بازداشت شدم و اینبار ۷ سال را در زندان سپری کردم. البته در این یک سالی که آزاد بودم چند بازداشت کوتاه مدت هم داشتم.
شما چه مدت زندان بودید و به چه جرمی به زندان افتادید؟
من مجموعا کمی بیش از یازده سال را در زندان سپری کردم. اولین اتهامات من در سال ۱۳۷۸ توهین به رهبری، اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی و ارتباط (یا شاید هم هواداری) با سازمان مجاهدین بود. این اتهامی است که به اکثر کسانی که بخواهند حبس سنگین بدهند راست یا دروغ وارد می‌کنند. در محکومیت بعدی اتهاماتی که بابت آن محکومیت گرفتم بیشتر تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه غیر قانونی و عضویت در گروه غیر قانونی عنوان شده بود.
کمی از وضعیت زندانیان سیاسی و شرایط زیستی و بهداشتی زندانهای جمهوری اسلامی را برای ما بگویید.
شرایط زندانیان سیاسی در هر دوره زمانی و هر مکانی متفاوت است. ولی وضع زندانیان سیاسی که در شهرستان‌ها و غیر از زندان اوین نگهداری می‌شوند همیشه به یک صورت است. این سئوال شما مجال بیشتری می‌طلبد و اینجا حوصله پرداختن به آن نیست. تنها می‌گویم فعالین حقوق بشر و بخصوص کسانی که بر روی مسئله زندانیان سیاسی تمرکز دارند باید تلاش بیشتری برای زندانیان سیاسی خارج از مرکز انجام دهند. بخشی از این تلاش باید صرف ارتباط گیری و آموزش خانواده‌ها شود. هنوز بسیاری از خانواده زندانیان سیاسی بخصوص شهرستانی‌ها گمان می‌کنند رسانه‌ای کردن نام عزیزانشان که در زندان به ‌سر می‌برند به ضررایشان تمام می‌شود و ممکن است باعث شود مجازات ایشان سنگین‌تر شده و یا در زندان مورد آزار و اذیت قرار گیرند. همین موضوع سبب شده تعداد بسیاری زندانی سیاسی گمنام در شهرستان‌ها بسر برند که ما حتی نامی از ایشان نیز در اختیار نداریم.
چندی قبل تعدادی از زندانیان سیاسی با عفو مشروط سران نکبت اسلامی آزاد شدند. شما بعنوان یک زندانی سیاسی سابق این اقدام رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من با یک حساب سر انگشتی و با علم به اینکه می‌دانم بسیاری را به حساب نیاورده‌ام می‌گویم در ایران بیش از هزار زندانی سیاسی وجود دارد. آزاد کردن سیزده نفر یا اصلا به ادعای مقامات قضایی ایران ۸۰ زندانی سیاسی در اندازه تبلیغاتی که بر روی این موضوع صورت گرفت مهم نبود. متاسفانه گروهی از روشنفکران و رسانه‌هایی که به اصلاحات آقای روحانی امید بسته‌اند سعی در پررنگ کردن آزادی این چند زندانی سیاسی دارند. اگر به خاطر داشته باشید در ۵ شهریور ۱۳۹۰ عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از موافقت خامنه‌ای با عفو ۱۰۰ زندانی سیاسی با «جرائم امنیتی» خبر داد. عده‌ای از ایشان در زندان نبودند و عده‌ای نیز بودند و عده‌ای نیز در پایان دوران محکومیت خود بودند. در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۱ نیز پس از اعلان عفو خامنه‌ای تنها در طی دو روز ۷۵ زندانی سیاسی آزاد شدند. ولی چون دوره احمدی‌نژاد بود کسی بوی بهبود اوضاع جهان را حس نکرد. اکنون یک پروپاگاندای رسانه‌ای سعی دارد به ما دلگرمی بدهد که با آزادی ۱۲ زندانی سیاسی وضعیت رو به بهبود است ولی تا تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان آزاد نشوند من امیدی به حتی باز شدن واقعی فضا نخواهم داشت. این شامل زندانیان عقیدتی بهایی، اهل سنت، مجاهدین، فعالین آذربایجانی، عرب، بلوچ و… می‌شود.
چه پیامی رو به مردم و خانواده‌های زندانیان سیاسی دارید؟
چیزی رو که مطمئنم اینه که پیامبر یا پیام آور نیستم. اعتقاد دارم که مردم خوب و بد را می‌دانند و نیازی به پیام من و امثال من ندارند. تنها برایشان صلح، آزادی، برابری و عدالت را آرزو دارم.

گفت‌و‌گو‌ها

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

پاسخی بگذارید

كمك مالى خود را براى ما ارسال داريد

طومار حمايت از زندانيان سياسي, لطفا امضا كنيد

ما را در تویتر دنبال کنید!

خطا: توییتر پاسخ نداد. خواهشمندیم چند دقیقه صبر کنید و این صفحه را بازآوری نمایید.

آرشیو ماهانه

مدیران وبلاگ

